The radio is on en dat geldt zeker voor deze pagina met radio telefoonhoesjes. Voor alle muzikanten, muziekliefhebbers of radioluisteraars zal hier ongetwijfeld een favoriet telefoonhoesje tussen zitten. Deze pagina maakt eigenlijk al kenbaar dat wij Nederlanders gek op muziek zijn en veel naar de radio luisteren. Alleen waar komt de populariteit van de radio vandaan? En misschien wel belangrijker: hoe is de radio ontstaan? De radio kent zijn wegen vanuit de 20ste eeuw en werd eerst gebruikt om AM-signalen op te vangen. AM betekend amplitudegemoduleerd en is een manier om via signaalgolven geluidsinformatie door te sturen en te laten ontvangen, zodat deze omgezet kunnen worden naar geluid. Een radio is in staat deze signalen op te pikken, waardoor wij dus naar de radio kunnen luisteren. Vanaf de jaren 50 wordt met frequentiemodulatie (FM) signalen gewerkt om meer geluidssignalen in kortere tijdsduur te versturen. Hierdoor word de ontvangstkwaliteit van de signalen beter, waardoor meer mensen beter en sneller contact kunnen maken met de gewenste radiozender. Hedendaags is contact met radio maken helemaal makkelijk vanwege digitale uitzendingen. Hierdoor kan via bijvoorbeeld de televisie, smartphone of radio zelf in een klik op de knop een radiozender aangezet worden. De radio heeft de afgelopen 50 jaar dus een ware metamorfose ondergaan. Het luisteren van muziek werd steeds makkelijker door de uitgebreide radiofuncties en de productie van muziek is de afgelopen 40 jaar flink opgeschaald. Hierdoor werd steeds meer muziek wereldwijd uitgebracht. Als gevolg hiervan is de liefde voor muziek toegenomen en is het luisteren naar een heerlijke plaat bijna niet meer weg te denken uit ons leven. De combinatie van de radio-ontwikkeling en opschaling van muziek heeft dus voor een enorme populariteit voor zowel de radio als muziek geleid. Vandaar dat een radio telefoonhoesje hier symbool voor kan staan. Check deze pagina voor alle radio telefoonhoesjes of ga naar de pagina van uw categorie om alle (radio) telefoonhoesjes te bekijken.